کسب وکار
قالب وبلاگ
جستجو

ترس از سرقت شدن ایده کسب و کار یک امر کاملاً طبیعی است که تقریباً همه صاحبان کسب و کار و حتی کسانی که در فکر راه اندازی کسب و کار و استارتاپ خود هستند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که ممکن است یکی از رقبا ایده آن‌ها را ربوده و از آن به نفع خود استفاده کند و درنتیجه گزینه‌های کسب ‌و کار را محدود سازد. مطمئناً شما هم از این قضیه مستثنا نیستید؛ اما شما نمی‌توانید ایده خود را بدون کمک گرفتن از دیگران به واقعیت تبدیل کنید. شما نمی‌توانید تا مدت طولانی صبر کنید تا محصولتان به بازار عرضه شود؛ زیرا دیر یا زود، مجبور خواهید شد از یک کارشناس کسب و کار بخواهید محصول یا خدمات شما را ارزیابی کند؛ یا برای راه اندازی کسب و کارتان به احتمال زیاد نیاز به تامین سرمایه خواهید داشت و برای جذب سرمایه گذاران ملزم به ارائه ایده خود هستید.

صحبت کردن در مورد ایده‌هایتان در محیط عمومی، هزینه‌ی تلاش برای انجام کسب و کار است، اما حفاظت نکردن از حساس‌ترین جزئیات کسب و کارتان می‌تواند خطرناک باشد. با نگاهی اجمالی به تاریخچه‌ی کارآفرینی هم می‌توان متوجه شد که معمولاً عده‌ای هستند که به خاطر منافع خودشان، از ایده و جزئیات کسب وکار اشخاص دیگر کپی‌برداری می‌کنند؛ بنابراین برداشتن چند قدم کوچک برای حفظ اسرارتان می‌تواند به اطمینان از اینکه ایده‌تان فقط به خودتان تعلق خواهد داشت کمک کند.

 

خوشبختانه، روش‌های خلاقانه‌ای برای محافظت از ایده‌های کسب و کار وجود دارد. در این مقاله از مجموعه مقالات شتابدهنده برناک سعی کردیم به روش‌های حفاظت از ایده‌های کسب و کار و استارتاپ بپردازیم پس در ادامه با ما همراه شوید.

روش‌های محافظت از ایده‌های کسب و کار

تحقیقات انجام دهید

ایده کسب و کار - ایده استارتاپی - حفاظت از ایده - جلوگیری از سرقت ایده

قبل از شروع به همکاری با هر شخص جدید، خواه شخص حقیقی و یا حقوقی، باید درباره او تحقیقاتی انجام دهید. ببینید آیا آن‌ها سابقه خوبی دارند؟ آیا قبلا با شرکای تجاری خود اخلاف حقوقی داشته‌اند و یا اینکه شکایتی از آن‌ها وجود دارد یا خیر؟ این روزها اطلاعات به‌سادگی در دسترس هستند پس سعی کنید هر آنچه راجع به آن‌ها وجود دارد را به دست آورید. اگر دلیلی برای نگرانی یافتید در مورد آن سؤال کنید. چرا که ممکن است همه اطلاعاتی که پیدا می‌کنید درست نباشد؛ اما اگر فعالیت‌های تجاری آن‌ها قبل از شروع به کار با شما ناقص به نظر برسد این نشانه خوبی نیست.

از ابزار قانونی استفاده کنید

ایده کسب و کار - جلوگیری از سرقت ایده - بستن قرارداد

قرارداد عدم افشا (NDA)

اگر می‌خواهید قبل از تبدیل ایده‌تان به اختراع یا محصول، آن را در اختیار شریک خود قرار دهید لازم است قرارداد محرمانگی با آن فرد ببندید.

در این قرارداد مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی یک یا هر دو طرف موظف هستند که اسراری که بین یکدیگر مبادله می‌کنند را حفظ کنند و در صورتی که به تعهد خود عمل نکند و اطلاعات را افشا کند؛ باید خسارت مالک اطلاعات را جبران نمایند. اطلاعاتی از قبیل ایده‌های استارتاپی، مدل کسب ‌و کار، برنامه‌های بازاریابی، روش‌های فروش و می‌توانند در این قرارداد قید شوند؛ هر استارتاپ و شرکتی بسته به نوع کسب ‌و کار خود می‌تواند اطلاعات دیگری را نیز به آن اضافه کند.

این قرارداد در دو نوع یک جانبه و دو جانبه وجود دارد. در قرارداد یک جانبه، یکی از طرفین اطلاعات خود را در اختیار طرف مقابل قرار می‌دهد و او قبول می‌کند که اطلاعات را افشا نکند؛ اما در قرارداد نوع دو جانبه، هر دو طرف متعهد می‌شوند اطلاعات یکدیگر را افشا نکنند.

مدت زمان این قرارداد بین ۲ تا ۵ سال است اما بسته به اطلاعاتی که در اختیار گیرنده قرار می‌گیرد می‌تواند کمتر یا بیشتر نیز بشود.

قرارداد عدم رقابت (NCA)

یکی از نگرانی‌هایی که شما به عنوان صاحب و بنیان‌ گذار یک استارتاپ ممکن است داشته باشید؛ این است که اعضای تیمتان در صورت خروج از تیم استارتاپی شما با استفاده از تجربه‌ای که در طول همکاری با شما کسب کرده‌اند دقیقاً همان کسب و کار شما را راه اندازی نمایند یا اینکه به رقیب شما ملحق شوند و به نوعی با شما به رقابت بپردازند.

برای نداشتن این نگرانی بهتر است که هنگام استخدام اعضای تیم حتماً با آن‌ها قرارداد عدم رقابت امضا کنید.

قرارداد عدم رقابت یک پیمان محدود کننده است که به منظور جلوگیری از بهره برداری از مزایای رقابتی به دست آمده با طرف دیگر در توافقنامه طراحی شده است. در واقع این قرارداد کارمندان و اعضای تیم را از استفاده از اطلاعات و تجربیات به دست آمده در طول مدت همکاری با شما به منظور رقابت با شما و کسب و کارتان بر حذر می‌دارد و آن‌ها را از شروع کسب و کاری مشابه با کسب و کار شما منع می‌کند.

این توافق معمولاً برای مدت زمان مشخص شده در توافقنامه یا برای یک منطقه خاص جغرافیایی که مورد توافق طرفین است یک طرف را از فعالیت در یک زمینه خاص منع می‌کند.

ثبت اختراع

ایده کسب و کار - ایده استارتاپی - جلوگیری از سرقت ایده - ثبت اختراع - ثبت موقت اختراع

ثبت اختراع ممکن است هزینه زیادی داشته باشد و شما توانایی پرداخت آن را نداشته باشد. از این رو در ابتدا می‌توانید ایده‌ کسب و کار خود را ثبت موقت کنید. با ثبت موقت ایده می‌توانید تا مدت یک سال از ایده خو محافظت کنید؛ اما بعد از این یک سال ثبت موقت باطل می‌شود و بعد از آن باید به فکر ثبت دائم ایده خود باشید.

ثبت نام تجاری

ایده کسب و کار - ایده استارتاپی - حفاظت از ایده - برندینگ - ثبت نام تجاری

ثبت نام تجاری نیز می‌تواند به حفظ ایده شما کمک کند؛ چرا که نام کسب و کار معمولاً با ایده کسب و کار ارتباط نزدیکی دارد. سندی که معرف ثبت‌ نام تجاری کسب و کار شماست اثبات می‌کند که ایده کسب ‌و کار شما در زمان معینی فعال بوده است. درنتیجه اگر شخص دیگری سعی کند این واقعیت را کتمان کند می‌توانید با این اسناد تاریخ دقیق فعال بودن ایده خود را نشان دهید.

مطلب مرتبط: قواعد انتخاب نام تجاری برای استارتاپ

حق کپی رایت

از جمله مواردی که اکثر استارتاپ‌ها نسبت به آن بی‌توجه‌اند؛ حفظ حق مالکیت فکری یا همان حق کپی رایت است. حق کپی رایت در حوزه های مختلف قوانین خاص خود را دارد. به عنوان مثال:

اگر استارتاپی در حوزه ادبی و هنری فعالیت دارد، مالکیت فکری آن به حوزه های ادبی و هنری برمی‌گردد و شامل قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان مصوب سال ۱۳۴۸ می‌شود. اگر فعالیت در زمینه صنعتی باشد، قانون ثبت علائم صنعتی و تجاری، مصوب سال ۱۳۱۰ که آخرین اصلاحات آن در سال ۱۳۸۶ انجام شد، شامل حال آنها می‌شود. همچنین استارتاپ‌هایی که در حوزه نرم افزار کار می‌کنند قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب سال ۱۳۷۹ و استارتاپ‌های تجارت الکترونیکی، قانون فعالیت تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۲ شامل آنها خواهد شد.

در صورتی که استارتاپ شما هم از حمایت کپی رایت بهره مند شود؛ سایر استارتاپ‌ها و کسب و کارها دیگر نمی‌توانند از علامت شما و برنامه ای که طراحی کرده‌اید استفاده کنند. علاوه بر این اگر ایده خود را عملیاتی کرده باشید مالکیت معنوی این ایده فقط برای شماست و اگر کسی بخواهد از ایده شما کپی برداری کند باید حقی را به شما پرداخت کند.

با رقبای خود ارتباط برقرار کنید

ایده کسب و کار - ایده استارتاپی - حفاظت از ایده - جلوگیری از سرقت ایده - ارتباط با رقبا

این ممکن است نا کارآمد به نظر برسد؛ اما برقراری روابط سودمند دو جانبه با با بزرگ‌ترین رقبایتان یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از ایده کسب و کار شما است. این‌گونه آن‌ها انگیزه کمتری برای سرقت ایده شما خواهند داشتند چرا که از موفقیت کسب و کار شما سود می‌بردند و به شما به عنوان تهدید نگاه نمی‌کنند.

نتیجه گیری

اگر همواره بخواهید از سرقت ایده کسب و کارتان بترسید؛ نمی‌توانید به راحتی ایده خود را عملی کنید. سرمایه‌گذار در صورتی که چیزی از ایده شما نداند به احتمال زیادکار با شما را نمی‌پذیرد؛ بنابراین اگر مانع از شکل‌گیری این تعاملات شوید فرصت‌های بسیار بزرگی را از دست خواهید داد.

علاوه بر این وقتی شما ایده‌تان را با فرد یا افراد جدیدی در میان می‌گذارید؛ می‌توانید از آن‌ها درباره ایده‌تان بازخورد بگیرید و این بازخوردها می‌توانند به بهبود ایده شما کمک کنند. اما اگر بترسید و هیچ‌وقت درباره ایده کسب‌ و کارتان با کسی صحبت نکنید این فرصت را نیز از دست خواهید داد.

اگر به‌واقع از دزدیده شدن ایده‌تان می‌ترسید با رعایت نکات فوق می‌توانید کمی آرامش خاطر پیدا کنید. با این کارها امنیت ایده‌تان بیشتر و سرقت آن برای دیگران دشوارتر می‌شود. البته برای تضمین بیشتر بهتر است که حتماً با یک وکیل یا فرد حقوقی مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید

 

منبع



درباره : کسب و کار اینترنتی , کسب درآمد ,
بازدید : 98
[ 1398/10/30 ] [ 1398/10/30 ] [ gilani ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
درباره وبلاگ

مجله ی آموزشی و اخبار کسب و کار

موضوعات
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 27 نفر
بازديدهاي ديروز : 153 نفر
كل بازديدها : 19,576 نفر
بازدید این ماه : 180 نفر
بازدید ماه قبل : 251 نفر
کل نظرات : 0 عدد
كل مطالب : 47 عدد
كل اعضا : 0 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک